PDS dieet – een dieet voor Prikkelbare Darm Syndroom

Voordat iemand aan een PDS dieet kan beginnen moet zoveel mogelijk bekend zijn over de oorzaak van de PDS klachten. Er is niet één PDS dieet voor iedereen. Er zijn allerlei soorten voedselintolerantie-, dieet- en darmproblemen die PDS klachten kunnen creëren. De beste dieet hangt af van de oorzaak. Soms is het genoeg om brood en suiker weg te laten uit het dieet. Het is soms nodig een probleem te behandelen. Ieder behandeling vereist weer een ander dieet.

Het is dus niet mogelijk om één PDS dieet schema te maken voor iedereen met PDS. Bovendien heeft niet iedereen die ‘PDS’ is verteld te hebben echt een prikkelbaar darm syndroom – de oorzaak moet soms nog gevonden worden. Het heeft veel zin om eerst uit te zoeken of er werkelijk sprake is van het prikkelbare darm syndroom.

Soms worden chronische darmklachten door een onderliggende aandoening veroorzaakt, die gediagnosticeerd en behandeld kan worden. Maar dan moet eerst onderzocht worden wat de oorzaak is.

Op darmklachten.nl kunt u online laboratorium onderzoeken bestellen om te testen op de veel voorkomende oorzaken van PDS, zoals darmparasieten, Candida in de darmen, glutenallergie en afwijkingen van de darmflora.

Om meer te weten, bezoek darmklachten.nl

De PDS dieet zal het beste resultaat behalen bij mensen bij wie PDS klachten door problemen met het dieet veroorzaakt worden. Het moet uitgezocht worden welke voedingsmiddelen de meeste klachten veroorzaken, zodat deze voedingsmiddelen uit het dieet gesloten kunnen worden.

Tips voor het vinden van de juiste PDS dieet:

Tip 1: PDS bestaat pas als alle mogelijke oorzaken van klachten zijn uitgesloten. Iemand met een chronische bacteriële infectie van de darmen heeft niet een ‘prikkelbare’ darm, hij of zij heeft een geïnfecteerde darm, of een dikke darm ontsteking! Iemand met glutenallergie heeft ook geen prikkelbare darm, maar een voedselallergie.

Tip 2: Veel mensen die PDS denken te hebben zijn verkeerd ingelicht. Wij willen duidelijk maken dat de PDS dieet is dus niet bedoeld is als een oplossing voor PDS. Wij willen niet dat mensen zich erbij neerleggen dat ze PDS hebben, als dit niet het geval is. Ga aan de slag, en zoek de echte oorzaak uit.

Tip 3: Er zijn maar heel weinig mensen die een echte ‘prikkelbare darm’ hebben. Dat wil zeggen dat de darmen niet goed werken. Bijna 20% van alle Nederlanders zouden PDS hebben. Betekent dit dat 1 op 5 darmen afwijken? Natuurlijk niet! Stel dat 1 op 5 harten, levers of hersenen zouden afwijken: het is gewoon niet zo dat de darmen de enige organen zijn die zo afwijkend zijn. De werkelijkheid is dat de darmen ‘prikkelbaar’ worden door ongezonde voeding en een aantal aandoeningen die vaak met voeding te maken hebben.

PDS is een complexe syndroom met veel verschillende symptomen, waarvan sommigen een relatie hebben met voeding. De PDS dieet vereist redelijk strenge eetgewoonten. Slechte eetgewoonten moeten worden aangepakt als een eerste stap in het verhelpen en verlichten van de symptomen van PDS. Bepaalde eetgedrag is niet toegestaan, zoals het overslaan van maaltijden, onvoldoende inname van vezels en vocht, overmatige inname van zetmeel en ongezonde vetten, overconsumptie van melk en andere zuivelproducten en overmatige cafeïne en alcohol gebruik. Het allerbelangrijkste is het beperken van het eten van zetmeel (brood, pasta, pizza, aardappelen, suiker, etc.)

Algemeen voedingsadvies voor patiënten met PDS (of PDS-achtige klachten):

superfood brood paleodieet pds dieet
Een receptenboek voor brood gemaakt met superfoods en gezonde ingrediënten – geschikt voor alle variaties van het PDS dieet.
Bessen zijn een lekkere onderdeel van de PDS dieet. Ze moeten niet overmatig gegeten worden omdat ze veel suiker bevatten, maar ze bevatten ook veel vitaminen, aminozuren en zelfs ontstekingremmende stoffen!

De basis van de meest voorkomende PDS dieet is altijd geweest en blijft nog steeds: een vezelrijk dieet. Eerst moet een ding echter goed worden begrepen: niet alle vezels zijn hetzelfde! Sommige vezels zijn zeer voedzaam, zoals de plantenvezels in groene groenten. De harde schilletjes op granen zijn echter onverteerbaar! Deze schilletjes zijn juist bedoeld om de zaden te beschermen tegen vertering. Denk aan volkoren brood of rijst: dit is niet wat we met de PDS dieet bedoelen met vezels. Vezels moeten in de groenten zitten – niet de schilletjes die bedoeld zijn om zaden te beschermen.

Hoewel het eten van veel vezels een gunstige aanbeveling is voor veel PDS patiënten, vooral degenen die last hebben van constipatie, zullen sommige patiënten geen voordeel hebben aan een toename van voedingsvezels in het dieet, en bij sommigen kunnen de symptomen zelfs verergeren. Zoals met elke verandering in het dieet, moet de toename van vezelconsumptie geleidelijk ingevoerd worden. De darmen moeten hebben tijd nodig om te wennen – met name de darmflora moet herstellen voordat het genoeg van de juiste bacteriën bevat om planten vezels te kunnen verteren.

Er moet minimaal 1,5 liter water gedronken worden per dag. Bij inspanning, zweten en warm weer moet veel meer gedronken worden. De belangrijkste bron van vloeistof is gewoon water, maar verdunde thee of sap kan geschikt zijn voor sommige patiënten. Cafeïne houdende dranken zoals koffie en koolzuurhoudende frisdranken kunnen de symptomen verergeren en moeten beperkt worden, vooral in de beginfase van een PDS dieet.

PDS-symptomen zijn vaak erger na grote maaltijden, vooral wanneer de maaltijd hoog in zetmeel en vetgehalte is, en wanneer de maaltijd te snel wordt gegeten. Het kan nuttig zijn om het voedsel te verdelen over 3 maaltijden en drie tussendoortjes per dag. Vermijd te snel eten, en probeer te ontspannen na een maaltijd. Regelmatige lichte oefeningen kunnen ook de symptomen helpen verminderen.

PDS dieet voor overmatige winderigheid:

Als te veel winden laten een probleem is, dan is uitsluiting van zetmeel zeer belangrijk. Zetmeel wordt omgezet in een soort alcohol, en hier komen veel gassen bij vrij. Ongeveer de helft van de mensen die PDS denken te hebben, hebben in feite last van darmparasieten of van de gist Candida. In beide gevallen verergeren suiker en zetmeel de winderigheid.

Er wordt veel onzin beweerd over groenten. Vaak krijgen de ‘winderige groenten’ de schuld. Het wordt aanbevolen groenten zoals broccoli, bloemkool, kool en peulvruchten waaronder gebakken bonen uit het dieet te laten. Deze groenten kunnen opnieuw ingevoerd worden in het dieet als de symptomen zijn verminderd, wordt aangeraden. Deze groenten zijn zeer gezond – het enige dat eventueel weg gelaten kan worden zijn de gebakken bonen. Laat gewoon de zetmeel weg: dit zal veel meer opleveren dan het weglaten van groenten.

Koolzuurhoudende frisdranken kunnen ook de symptomen verergeren. Zoals voedsel, moet vloeistof worden verspreid over de hele dag. Frisdrank kan het lichaam dehydreren en de suikers zullen de PDS symptomen verergeren. Frisdrank hoort in bijna geen enkel dieet thuis, vooral niet de PDS dieet!

Lactose:

Sommige mensen met PDS kunnen een test doen om te kijken hoe ze zich voelen bij het uitsluiten van lactose uit het dieet. Lactose is voornamelijk te vinden in zuivelproducten zoals melk, yoghurt en ijs. Vergeet niet dat deze voedingsmiddelen ook belangrijke voedingsstoffen leveren, en verminderd verbruik kan calcium inname beïnvloeden.

Voedselgevoeligheden:

Veel recente studies hebben gewezen op de rol van voedsel gevoeligheden bij sommige PDS-patiënten. Dit is zeer voor de hand liggend. Helaas hebben niet alle huisartsen veel verstand van dieet, terwijl dit een zeer belangrijke onderwerp is voor mensen met PDS. De PDS dieet kan betrekking hebben op de uitsluiting van voor de hand liggende voedselintoleranties. Bijvoorbeeld het Paleo dieet voldoet aan deze eisen. In complexe gevallen kan een eliminatie dieet noodzakelijk zijn. Het gaat om de uitsluiting van verschillende soorten voedsel.

Eliminatie diëten zijn alleen voor korte-termijn gebruik geschikt omdat ze qua voedingswaarde te onevenwichtig zijn. Ze moeten worden begeleid door een diëtist die ervaring heeft op het gebied van de PDS dieet, die een dieet op maat kan maken om uw behoeften tegemoet te komen.

Houd een PDS dieet, vochtinname en symptomen dagboek bij om te helpen de invloed van voeding op de symptomen waar te nemen. Controleer uw dieet ten opzichte van de algemene richtlijnen voor een gezonde voeding. Handhaaf een vezelrijk dieet, mits dit wordt getolereerd.

Begin met de basis van drie zetmeelarm, vezelrijke snacks per dag te eten (eet veel groenten!) Zorg ook voor voldoende vochtinname, en vermijd overmatige inname van koolzuurhoudende dranken en cafeïne. Eet langzaam, kauw goed en maak maaltijden zo ontspannen mogelijk. Bij het elimineren van voedsel uit het dieet, noteer de resultaten – voelt u zich beter bij het weglaten er van? Laat vooral de zetmeel en suiker weg. Veel succes!